vrijdag 3 juli 2015

Verre reizen


"Ik ben niet zo'n globetrotter" zegt ze met een reisgids in haar hand. "Ik ben het ook helemaal niet gewend die verre reizen. 
Tegenwoordig is het gewoon om met je hele gezin een verre reis te maken. 
Wij gingen vroeger naar Markelo. 
De tent werd neergezet, het bier voor mijn vader ingegraven en naast onze slaapzak lag een closetrol. Eigenlijk was het heel romantisch.
De kaarsjes werden s'avonds aangestoken en de fles Apfelcorn kwam op de tafel. Iedereen ging bij elkaar zitten, er werd gekaart, er werd gezongen en er werd veel gelachen. 

Vlakbij was een jeugdhonk. Daar kon je cola en bier kopen, er was leuke muziek, dus ik was daar veel met mijn broer. We moesten wel om 23.00 uur thuis zijn. Het was altijd stikdonker in dat bos naar de camping toe. Natuurlijk vonden wij 23.00 uur veel te vroeg. Mijn broer en ik lagen samen in een tentje en uiteraard waren we altijd keurig op tijd thuis, maar dat kwam door onze goede tactiek. Met kleren en schoenen in de slaapzak en dan maar wachten tot we vader hoorde snurken. Dat was niet zo verwonderlijk na de fles apfelcorn. Zachtjes slopen we dan uit de tent om vervolgens weer naar het jeugdhonk te gaan. Prachtige jeugdherinneringen."

"Nu wil ik mijn kinderen wel eens een keer meenemen naar Verweggistan. We hebben heel Europa inmiddels gehad. Dus ik heb nu reisgidsen gehaald over Bali. Zondagmiddag heb ik de pubers voorgesteld om naar Bali te gaan. Met trots legde ik de reisgidsen op tafel. Ze keken er even in en keken elkaar aan. Wat denk je wat ze zeiden?" 

1) Wat moesten ze daar doen?
2) Veel te ver vliegen
3) Hebben ze daar wel een zwembad met veel glijbanen?
4) Hebben ze daar ook stokbrood en cola? We kunnen toch niet 2 weken op rijst leven? 
5) Excursies door de rijstvelden en naar de tempels? Echt niet!
Gewoon lekker strandje, zwembadje, glijbaantje, biljartje, en all inclusive. 
6) Het aller aller belangrijkste....hele dag WiFi mam? 

"De oudste had een ander voorstel". Hij zei "Mam, waarom gaan we niet gewoon naar Portugal? Dat vinden we het allerleukste. Het geld dat je dit jaar dan bespaart, kun je wegzetten voor papa en jezelf. Dan ga je naar New York volgend jaar. Dat is namelijk echt een vette stad. Wij willen wel mee, maar als je met papa alleen gaat is ook goed."  

Ik observeer haar. Je ziet dat ze stapelgek is op haar kinderen, ze krijgt een bepaalde vertederende blik in haar ogen, een echte moederkloek. Ze vervolgt haar gesprek. 

"Mijn ouders zijn binnenkort heel lang getrouwd." Ze slaakt een diepe zucht. 
"Ze willen graag met het hele gezin een weekje weg en ik moet dat regelen. Buitenland is reële optie. Dus ik vroeg aan de jongste puber wat hij het allerleukste vond."

"Laten we maar gewoon naar Centerparc gaan, de Eemhof, mam. Daar heb je zwembadje, glijbaantje, biljartje en all inclusive. Opa vindt dit ook het allerleukste, net als Markelo." 

Ik zie een grote glimlach op haar gezicht verschijnen. 
"Weet je" zegt ze tegen me en kijkt me aan. "Mijn droom om met dolfijnen te zwemmen op Bali werd onmiddellijk de kop ingedrukt. Maar ach meid, mijn tijd komt nog wel. Die dolfijnen zwemmen er over een paar jaar ook nog wel. Mijn kinderen lijken gewoon op mij....niet te ver van huis. Wat maakt het eigenlijk uit waar je zit. Je moet genieten van elkaar en de zon moet schijnen. Maar als je diep in mijn hart kijkt....Markelo blijft toch de allerleukste vakantie....."

Xx 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten